Odmah po dolasku na naše tržište isprobali smo u tvrtki Brodogradnja Pičuljan d.o.o. Propeller Primer, te ujedno educirali njihove aplikatore o detaljima primjene samog proizvoda.
Radi se o potpuno novom proizvodu iz International Paint Yacht programa za zaštitu propelera, noge motora, kormila, skrokova, osovina i ostalih metalnih površina ispod vode.
Osnovno o proizvodu:
Propeller Primer je brzosušeći jednokomponentni prajmer, na bazi vode sa izvrsnim svojstvom adhezije, zahvaljujući „Dual-Activated Bonding Tehnology“. U kombinaciji sa International Paint antivegetativnim premazom Trilux 33, stvara jedinstveni sistem premaza koji je otporan na hidrodinamičke i kavitacijske sile, te tako omogućuje zaštitu propelera i drugih metalnih površina koje se nalaze pod vodom od obrastanja.
Ukratko, ono što je inače kod zaštite takvih površina glavni problem, a to je veza podloge i antivegetativnog premaza, ovdje je riješeno novom Dual-Activated Bonding tehnologijom.
Kako uvijek volimo skrenuti pozornost na važnost pripreme površine, tako smo i ovoga puta naglasili i obrazložili koliko je isto važno.
Naime, propeleri, osovine i ostali metalni dijelovi u fazi uređenja plovila često su prljavi i masni, te ukoliko bi se odmah krenulo na brušenje površine, time bi svu tu prljavštinu i/ili masnoću utrljali u površinu i time onemogućili adekvatnu adheziju proizvoda (prajmera) na površinu. Stoga je jako važno prije početka brušenja površinu oprati slatkom vodom i odmastiti. Ukoliko postoje uvjeti, najbolje je oprati površinu visokotlačnom pumpom i Boatcare Super Cleanerom.
Nakon sušenja, ide se na brušenje. Mi smo imali propeler od bronce, pa smo brusili sa brusnim papirom gradacije P80, kako je i preporučeno u tehničkome listu proizvoda. Površinu treba brusiti do metala – jednolično, a da se pritom ne poremeti/izmijeni geometrija propelera (mi smo brusili ručno).
Nakon brušenja, komprimiranim zrakom i čistom krpom uklonili smo prašinu. Nije potrebno koristiti nikakva kemijska sredstva.
Sljedeća, vrlo bitna stvar je, započeti sa aplikacijom prvog sloja prajmera što je prije moguće; zato sve potrebno treba pripremiti ranije…
Važno je prajmer aplicirati brzo, jer metali općenito imaju tendenciju na svoju površinu vrlo brzo vezati okside (što je u principu početak problema), čime se oslabljuje kemijska i mehanička veza između same podloge i proizvoda, a to je ključno.
Prvi sloj prajmera nanijeli smo kistom u debljini od 75 do 100 micrometara mokroga sloja. Debljinu smo na više pozicija mjerili tzv. „češljem“ za mjerenje debljine mokroga sloja i svuda je bila u navedenim granicama.
Proizvod se prilično brzo suši i važno je pri aplikaciji biti brz i točan, te raditi manje površine; završiti jedan dio, pa ići na sljedeći…
Napomenuo bi i kvalitetu kista za aplikaciju. Kao i uvijek, naravno, važno je da ne dolazi do ispadanja dlaka sa kista, a po našem iskustvu, mekši kist je znatno prikladniji, jer ostavlja manje tragova (tzv. „pinelada“) prilikom aplikacije.
Preporuka proizvođača je aplicirati prajmer u 1-2 sloja, u debljini mokrog sloja (svaki) po 75-100 micrometara.
Pošto, kako smo već naveli kist zna ostaviti tragove, na nekim pozicijama je evidentno da je debljina prajmera tanja od prosječno aplicirane, pa smo se odlučili staviti i drugi sloj.
Drugi sloj smo aplicirali u istoj debljini, ali u suprotnome smjeru; pod 90° u odnosu na prethodni.
Međupremazni interval između 2 sloja prajmera je minimalno 30 – 60 minuta, a maksimalno do 24 sata; ovisno o temperaturi.
Nama je u razgovoru prošlo gotovo sat vremena, što je pri temperaturi od 15 °C bilo više nego dovoljno.
Još jedna odlična stvar je što se prajmer pere običnom slatkom vodom, pa smo kist (a i ruke) bez problema oprali i nije nam trebao razrjeđivač, a isti kist ponovo je upotrebljiv…
Nakon aplikacije drugoga sloja dobili smo potpuno ujednačenu, prilično glatku površinu crvenog propelera; kao na logotipu Internationala…
Međupremazni interval između prajmera i antivegetativnog premaza je, ovisno o temperaturi minimalno 2 do 4 sata, a maksimalno 24 sata.
Mi smo nakon 4 sata krenuli sa aplikacijom prvog sloja antivegetativnog premaza Trilux 33 u bijeloj boji. Trilux 33 aplicirali smo u debljini od cca 100 micrometara mokroga sloja, prema preporuci u Tehničkome listu proizvoda.
Aplikaciju sljedeća dva sloja antivegetativnog premaza Trilux 33 pustili smo za sljedeći dan, kako bi ispoštovali preporučene međupremazne intervale.
Iduće jutro apliciran je drugi sloj Triluxa 33, a nakon 6 sati (temperatura je bila 25 °C), treći sloj; svaki u debljini od 100 mikrometara mokroga sloja.
Tako pripremljen i zaštićen propeler, spreman je pogoniti brodicu cijelu nadolazeću sezonu, a bez da u međuvremenu ima problema sa obrastanjem, što je kod propelera vrlo neugodno (smanjeni okretaji, veće vibracije, veća potrošnja goriva…).
Nakon ove aplikacije International Propeller Primer ušao je u standardni sistem zaštite propelera (uz dosadašnje International Paint antivegetativne premaze) u tvrtki Brodogradnja Pičuljan d.o.o.
Vrhunska tehnologija za vrhunsku proizvodnju
Evo i par fotografija po fazama pripreme i aplikacije…
Stanje prije početka aplikacije:
Priprema površine i brušenje:
Čišćenje/ispuhivanje prašine prije aplikacije:
Priprema proizvoda:
Aplikacija i kontrola debljine mokrog sloja:
Apliciran prvi sloj Propeller Primer-a:
Aplikacija antivegetativnog premaza Trilux 33 – 1. sloj (kontrola debljine mokrog sloja):
Aplikacija 2. i 3. sloja Triluxa 33:
Ponovno na mjestu i spreman za plovidbu…